Een jeugd op Zuilen

De jaren dertig en veertig in een Utrechts dorp

Een jeugd op Zuilen
Henk Kronenburg
gebonden
verschenen 2003
Bestellen

Zuilen, het eeuwenoude dorp aan de Vecht bouwde in de eerste helft van de twintigste eeuw een nieuwe wijk tegen de Utrechtse stadsgrens aan. En hoewel het uiterlijk deel uitmaakte van de stad, kreeg de wijk Nieuw-Zuilen een duidelijk dorps karakter. Het was grotendeels zelfvoorzienend, met eigen brandweer en politie, eigen scholen, kerken, verenigingen, en vooral met eigen industrieën: Demka en Werkspoor. In 1953 werden dorp en wijk geannexeerd door Utrecht, maar het eigen gemoedelijke karakter bleef lang bewaard.
Henk Kronenburg werd in 1933 geboren in de toen nog zelfstandige gemeente Zuilen. Hij schreef voor zijn kleinkinderen zijn herinneringen op aan zijn jeugd in de jaren dertig, veertig en vijftig. Het waren knusse, maar ook indrukwekkende jaren, die een groot stempel hebben gedrukt op allen die toen opgroeiden. Nauwkeurig beschreef hij het dagelijks leven in gezin, straat, buurt en werk. Aan zijn verhaal voegde hij vijfhonderd vrolijke en precieze, vaak zorgvuldig ingekleurde, tekeningen toe, die het beschrevene nog meer tot leven brengen.
Zo ontstond een boek dat iedereen die geboren en getogen is in Zuilen zal aanspreken. Maar ook anderen die in vergelijkbare wijken en omstandigheden opgroeiden, zullen hun jeugd in dit boek herkennen. Bij elkaar geven tekst en platen een boeiend beeld van het leven in die twee decennia, die als scharnier tussen de oude en de nieuwe tijd hebben gediend.