Prettige feestdagen

Utrechtse feesten in heden en verleden

Prettige feestdagen
Gerrit Jansen
verschenen 2004
Bestellen

Feesten. We hebben er wat mee. We zijn er dol op. Het leven van alledag wordt even opzij gezet. We houden van die intense beleving, van de roes van vervoering, van de felle, met anderen gedeelde vreugde. Bij een feest horen vanouds heel specifieke rituelen: we doen onze mooiste kleren aan, er wordt gespeecht, gezongen, gejuicht, gehost en polonaise gelopen. En als het even kan wordt de vlag gehesen, worden de klokken geluid, wordt het vuurwerk ontstoken en lopen we ook nog in optocht achter de muziek aan.
Feesten zijn er in alle soorten en maten: in gezin en familie, maar ook op het niveau van de straat, de buurt, de vereniging, de stad...
Voor het maken van dit boek hebben de schrijver, Gerrit Jansen, en de fotograaf, Nol van Dongen, tientallen feesten in Utrecht bezocht en meegevierd: grote en kleine, oude en nieuwe. Ze moesten, vonden ze, wel ‘naar buiten’ komen, naar de straten en de pleinen van de stad. Een twintigtal van deze feesten hebben ze grondig bekeken en op onnavolgbare wijze beschreven en sfeervol gefotografeerd voor dit boek. Deze feesten zijn daarmee uitverkoren voor een mooie plaats op deze eerste galerij van Utrechtse feestportretten.

Gerrit H. Jansen promoveerde in 1976 op het bekende proefschrift De eeuwige kroeg. Dit werk zette de toon voor een reeks boeken over onderwerpen uit de dagelijkse leefwereld – de kroeg, de straat, de buurt, de stad, de kermis, de mensen, de feesten – waarin hij ‘de luister van het gewone’ laat zien. In 1981 volgde zijn benoeming tot hoogleraar in de sociologie van bouwen en wonen. Hij ging in 1994 met emeritaat.
Nol van Dongen fotografeert sinds 1975. Hij raakte bekend met een fotoreportage over de Zeven Steegjes.